برای هیچکس

عرفانی،فلسفی،کلامی،ادبی،سیاسی

برای هیچکس

عرفانی،فلسفی،کلامی،ادبی،سیاسی

مشخصات بلاگ

آنکس که تو را شناخت جان را چه کند/فرزند و عیال و خانمان را چه کند/دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی/دیوانه تو هر دو جهان را چه کند/

پیام های کوتاه
  • ۲۵ آبان ۹۶ , ۲۱:۱۵
    خلقت
آخرین مطالب

ایمان و علم2

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۰۱ ب.ظ

روز پنجشنبه ساعت 19برنامه ای رو میداد از شبکه چهار سیما به اسم گستره شریعت...اگر چه بعضی وقتها فلسفی صحبت می کنن و  ناخواسته از اصطلاحات فلسفی استفاده می کنن که درکش ممکنه برای مخاطبان دشوار باشد اما در کل برنامه خوبیه...از این حیث که ضروری است و لازمه مباحث امروز است برنامه خوبیه وگرنه شاید از حیث محتوایی و نتیجه گرایی خیلی موفق نباشه ...
بعنوان کسی که تا حدودی طرفدار اصلاحات هستم و آقای زیبا کلام هم به نوعی تا حدودی طرفدار اصلاحات قلمداد میشه ولی با بسیاری از حرفهای ایشان در این برنامه و مخصوصا جاهایی که طرفداری از علم می کند و علوم اسلامی را زیر سوال می برد مخالفم...
ایراداتی که به صحبت های آقای زیبا کلام دارم به این شرح است:
نکته اول:ایشان طوری از رشد و پیشرفت علوم(به  ویژه علوم انسانی) در غرب صحبت می کنند که انگار غرب یک شبه و دو سه روزه توانسته است به این علوم برسد و سیری که غرب با آن مواجه بوده است را اشاره نمی کند و هیچ اشاره ای به تفکیک علوم در زمان فرانسیس بیکن نمی کند و فراز و فرودی که تجربه گرا ها داشتند.
نکته دوم:ما در علوم اسلامی هیچ کم و کاستی نداریم...ایشان مستقیما به علوم اسلامی اشاره می کند و چندین بار هم بطور سوالی می گوید مثلا فلان قضییه را قال باقر گفته یا قال صادق ...چون بنده در مباحثی با دیگر دانشجویان شاهد تکرار این ماجرا بوده ام که مثلا یک دانشجو میگفت امام صادق چرا اگر عالم بوده موبایل رو نساخته...یا صاحب نظر در فلان مساله اقتصادی نیست...در صورتی که ماموریت امام یا پیغمبر ساخت گوشی و سایر مسائل نیست ...نگاه دین با نگاه علم متفاوت است دین از منظر سعادت اخروی و دنیوی به انسان نگاه می کند در حالی که علم فقط دنبال رفاه دنیوی است (البته ممکن است در کنف این رفاه دنیوی رفاه اخروی حاصل شود)اما علم دغدغه ای در این خصوص ندارد...تازه خود دین با علم مخالف نیست..با پژوهش با تحقیق و تفحص علمی و فلسفی مخالف نیست.اما همه اینها مشکل نیست ،مشکل ما در حال حاضر عمل و التزام به دین است ...ما در طول این سالها بیشتر ایدوئولوگ و نظریه پرداز بودیم ما به دین نگاه پراگماتیستی(عمل گرایانه) نداشتیم...این مشکل ماست وگرنه خود منابع دینی و حرف و حدیث ائمه و پیامبران که ایراد و کاستی ندارد.
نکته سوم:امروزه در غرب و به تبعه آن در ایران متاسفانه همان بلایی را دارند سر دین می آورند که در قرون وسطی دین بر سر علم آورد...این حرف من نیست این چیزی است که فیلسوفان علم در غرب در حال حاضر و در همین تاریخ معاصر به آن می پردازند...ببینید هر چیزی توجیه علمی صرف ندارد...یعنی شما نمی توانید همه چیز را با ترازوی علم بسنجید...و با خط کش علم اندازه گیری کنید...کاری که دین در قرون وسطی می کرد برای هر چیزی می خواستند توجیه دینی ایجاد کنند و لذا خیلی از دانشمندان علمی مستحق اعدام می شدند(مثل نیوتن یا گالیله)...الان هم برعکس همان دوران است زمین و زمان را به هم بدوزند تا دین را رد کنند...چرا؟به خاطر نگاه علمی که به دین و مسائل دینی دارند...

نکته بعدی:اقای زیبا کلام (به اعتقاد بنده)سیاسی صحبت می کند تا فلسفی و این یک اشکال ایجاد می کند زیرا سیاسی صحبت کردن منوط به زمان و مکان می شود و مصداق آور است آقای زیبا کلام اگر می خواهد بهتر به بحث کمک کند و نتایج بهتری بگیرد بایستی کلی تر و جامع تر نگاه کند و آینده و حال و گذشته را در نظر بگیرد ...نه اینکه در حال حاضر و فی الساعه بگوید علوم اسلامی چکار کرده اند؟

نکته بعدی:علوم اسلامی برای همه دوره هاست...فرا زمان و فرا مکان است و خوب است آقای زیبا کلام که بهر صورت ممکن است نماینده خیلی از مردم باشد برود و این علوم اسلامی را مطالعه کند...بقول ارسطو اول فلسفه را بخوان بعد رد کن...یا به قول ابن سینا برای رد کردن فلسفه لازم است که فلسفه بخوانی....بنابراین کسی که در این زمینه مطالعه نکرده نباید رد کند.و تفاوتش با سایر علوم این است که سایر علوم قراردادی هستند و استدلال آنها بر بدیهیات و مقدمات استوار است و کلام خداوند نیستند.کلام مخلوق هستند .

نکته بعدی:از آقای زیبا کلام می پرسم غایت علم چیست...این پرسش اگر یک پرسش فلسفی یا علمی قلمداد شود نمی توان پاسخ در خوری برای آن یافت...زیرا هزاران پاسخ دارد اما غایت دین مشخص است و خود دین غایت و ضرورت خودش را پاسخ داده وبه هیچ وجه سلیقه ای نیست.


  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • مراد رهایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی